Vielse

Til lykke med kærligheden

Nu, hvor I har besluttet, at det skal være jer to, melder der sig – ud over alt det andet, I skal huske (se nedenfor) - også tanker om, hvorvidt I ønsker at blive borgerligt viet eller holde kirkebryllup.

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt I skal gifte jer i kirken – eller hvis I gerne vil vide mere, inden I beslutter jer, er I altid velkomne til at kontakte en af kirkens præster og tage en samtale om kirkebrylluppet. Hvis I er blevet gift på rådhuset, kan I altid få en festlig velsignelse af jeres ægteskab i kirken.

Kirkebryllup

Ved brylluppet siger I ja til at leve sammen som ægtepar og til at elske og ære hinanden. Kirkebrylluppet er juridisk gyldigt på samme måde som en vielse på rådhuset. Men et bryllup i kirken foregår som en gudstjeneste med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen.

Ritualet er en lejlighed til at vise, at man hører sammen – overfor både Gud og dem, man kender. Vielsen er en lejlighed til at takke for det, man har fået og til at bede om, at det fælles liv, man står overfor, må lykkes. Med alle dets glæder og sorger. I velsignelsen får brudeparret styrke fra Gud, som er den, der er større end os selv og vores kærlighed.

Vielse i Brønshøj Kirke

Hvis I ønsker at blive viet i Brønshøj Kirke, skal I henvende jer til kirkekontoret (tlf. 3828 2505) for at aftale tidspunktet for brylluppet. I kan også sende en mail til broenshoej.sogn@km.dk .

Derefter skal I kontakte præsten, som skal foretage vielsen, og aftale en personlig samtale. I vælger salmer sammen med præsten og drøfter alt det praktiske i forbindelse med vielsen. Præsten forbereder sin vielsestale ud fra jeres samtale.

I kan læse meget mere om kirkebryllup på www.folkekirken.dk

NB: For at blive viet i Brønshøj Kirke skal man bo i sognet elle have en anden form for tilknytning til sognet.

Praktiske ting I skal huske før jeres vielse

Prøvelsesattest
Inden I kan blive kirkeligt viet, skal I have erhvervet en ”prøvelsesattest”. Den får I ved at udfylde en ægteskabserklæring på borger.dk. Prøvelsesattesten bliver sendt til jer. Hvis det haster, kan I selv hente den på Bryllupskontoret på Københavns Rådhus.

Attesten må ikke være mere end fire måneder gammel ved vielsen.
I skal sende Prøvelsesattest og navn og adresse på to vidner til kirkekontoret i god tid inden vielsen.