Sommerfesten i Præstegårdshaven

Sommerfesten har været et festligt mødested for hele bydelen siden starten i 1918. Her besluttede driftige folk i sognet, at der var brug for flere lokaler at samles i end kirken og en konfirmandstue i præstegården.

De stiftede Menighedssamfundet bl.a. med det formål at bygge et menighedshus. Projektet krævede, at der skulle samles mange penge ind, både til bygning og drift af huset, og en af måderne at samle penge ind på blev Sommerfesten.

Alle sejl blev sat til. I Præstegårdshaven blev der etableret restauration (dog kun med lyst øl og sodavand), skydetelt og fiskedam, boder, lykkehjul – som bruges endnu - og lotteri. Med stor opbakning fra lokalsamfundet stod Sognecentret færdigt i 1926.

Menighedssamfundet ejede og drev Sognecentret frem til 1983, hvor menighedsrådet overtog huset. På det tidspunkt blev FDF K25 medarrangør af Sommerfesten. De kom med nyt blod og masser af FDF-aktiviteter, som trak endnu flere gæster til. I 2024 blev også menighedsrådet medarrangør. I dag deles overskuddet fra Sommerfesten ligeligt mellem FDF og Menighedssamfundet.

Det særlige ved Sommerfesten er, at den altid har været båret af frivillige – med fine tilskud fra bydelens handlende, der donerer tilskud i form af gaver og gevinster til boder og tombolaer. Alle, der optræder, optræder uden honorar.

Sommerfesten er et festligt mødested for hele lokalsamfundet. Folk kommer langvejs fra, for mange tidligere Brønshøj’ere sætter hinanden stævne og mødes ved Sommerfesten.

Og så er det billigt! Siden 1980’er har entreen til Sommerfesten hverken været ramt af inflation eller prisstigninger. Du kan stadig komme til Sommerfest i Præstegårdshaven for bare 2 kroner.

På gensyn til et par festlige dage i Præstegårdshaven i juni 2025.